Chorwacja do góry brzuchem? Nic z tego!

plaża w miejscowości Podgora w Chorwacji

Chorwacja jest dzisiaj chyba najczęściej wybieranym przez Polaków krajem śródziemnomorskim, co widać na plażach najeżonych białymi brzuchami. Postanowiliśmy się tam wybrać ze szwagrem z naszymi wielkimi rodzinami, ale baby, dzieci i teściowie zostali na plaży, a my ruszyliśmy na balety.

Nurkowanie

Park Narodowy Kornati

Chorwacja jest krajem, który nie tylko przyjmuje turystów jak leci i pakuje ich na plaże, ale też stara się, by mieli oni coś do roboty. Gdyby było inaczej, pewnie pojechalibyśmy do Włoch, bo zaplanowanie aktywnych wakacji z naszymi babami-paranoikami nie byłoby możliwe. A tak po prostu dojechaliśmy na miejsce, rozłożyliśmy się w hotelu, poszliśmy do informacji turystycznej i się razem ze szwagrem po prostu ulotniliśmy.

Naszym celem były parki narodowe Kornati i Mljet. Jedynymi formalnościami, jakie musieliśmy załatwić, to uznanie naszych kwalifikacji nurków. Nie są to oczywiście jakieś wielkie kwalifikacje, ale po prostu papierki, które dwa lata temu wyrobiliśmy sobie w Egipcie. Bez tego nie dostalibyśmy sprzętu. Zejścia pod wodę to była magia. Czysta i niezbyt głęboka woda powodowały, że schodziliśmy na dół bez żadnego dodatkowego oświetlenia. Może nie było żadnych wraków, ale w okolicach wysp Palagruza i Jabuka mogliśmy pooglądać wyjątkowo piękne rośliny. Świetna sprawa.

Wspinaczka

wybrzeże dalmatyńskie

Spod wody postanowiliśmy wydostać się trochę dalej w stronę nieba, niż tylko na wysokość gruntu. Naszym celem zostało wybrzeże dalmatyńskie, w pobliżu Makarskiej, gdzie jest aż czterysta różnych szlaków dla wspinaczki górskiej. Sprzęt wypożyczyliśmy na miejscu i byliśmy bardzo miło zaskoczeni, bo kosztowało nas to po prostu grosze. Szlaki były na tyle dobrze opisane, że przez dwa dni nie udało się żadnemu z nas robić sobie krzywdy, ale byliśmy na tyle zmęczeni, że wieczorem dało się tylko doczłapać do plaży i moczyć się w wodzie.

Windsurfing

miejscowość Bol na wyspie Brac

Mieliśmy już wracać do porzuconych przez nas bezceremonialnie rodzinek, ale jak dowiedzieliśmy się w informacji turystycznej, akurat ten czas był idealny na spróbowanie windsurfingu. Mieliśmy po drodze, więc pojechaliśmy do miejscowości Bol na wyspie Brac, gdzie podobno warunki są najlepsze w całym kraju. Z tego etapu naszej wyprawy akurat nie mam najlepszych wspomnień, chociaż naoglądałem się ludzi robiących niesamowite ewolucje na desce.

Problem polegał na tym, że idealne warunki są rozumiane przez miejscowych w sposób właściwy dla osoby co najmniej średnio zaawansowanej. Dla nas było trochę zbyt wietrznie i fale były zbyt duże. Osoby totalnie początkujące, takie jak my, powinny pływać w innych miejscach Chorwacji, a że każda większa dziura posiada wypożyczalnie sprzętu, trzeba było nie kombinować i popływać już z rodzinami.

Żeglarstwo

przystań w Puli

Trochę nam się żonki poburzyły przez pierwszy dzień po naszym powrocie, bo w końcu połowę wyjazdu spędziliśmy tylko we dwóch, rzadko w dodatku dając znać, że nie udało się nam nigdzie zabić. Przebłagaliśmy je wynajmując katamaran w jednej z małych przystani w Puli. Cała Chorwacja ma ponad 80 różnych klubów żeglarskich, w których można coś wynająć, więc niezależnie od tego, gdzie byśmy się nie zatrzymali, coś by było.

Tutaj na szczęście było nawet coś, na co szwagier miał patent, więc nie potrzebowaliśmy nikogo do obsługi i nie licząc kaucji zwrotnej, które oczywiście do nas wróciła, z naszej kieszeni nie wypłynęło za dużo środków związanych z łajbą. Szczególnie podobało się dzieciakom, bo to coś potrafiło momentami całkiem szybko mknąć przez wodę.

Zobacz również

Autor Relacji

patryk007

Napisz do patryk007
Używamy cookies w celach świadczenia usług i statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że cookies będą one umieszczane na Twoim urządzeniu.